Några resonemang

Angående SVT:s intervju med Imam Ali Centers talesperson Akil Zahiri [1]:

1. Varför ställer ingen frågan: Fine, ni bjöd ”ovetandes” in homofob föreläsare, men vad är er egen åsikt om homosexuella? Vilka värderingar förmedlar ni till ungdomar?
De kommer givetvis säga ”Vi är emot alla former av kränkningar” och ”respekterar alla människor”.
Bra, hur syns det i er verksamhet? Vad gör ni (förutom att leverera fina ord)? Kommer ni t ex bjuda in en progressiv muslimsk föreläsare som Irshad Manji, bara för balansens skull?

2. Viktigare än att ställa frågor till moskéerna själva (och få ursäkter och undanflykter) är att ställa frågor till politiker som samarbetar med dem och myndigheter som gett pengar till dem: Hur kollar man att organisationer som får bidrag förtjänar det? Att de verkligen utför ett bra jobb för främjade av demokratiska och konstruktiva värderingar?

3. ”Vi visste inte” säger IAC:s talesperson till SVT.
Om någon är ”välkänd”, är inte då även hans åsikter ”välkända”?
En iransk imam, utbildad i Qom, godkänd av regimen att tala i och utanför Iran, kommer mycket sannolikt vara homofientlig ty han har utbildats/godkänts av en regim som avrättar homosexuella och där den enda lagliga rättigheten som HBTQ-personer har är att byta kön! [2]

4. Alla vet vilka åsikter som är känsliga och ”minerad mark” gällande muslimer i väst: Syn på judar, homosexuella och kvinnor.
Svenskar bryr sig inte om en imams syn gällande vem som gjorde vad under Slaget i Karbala. De bryr sig inte om huruvida talaren hyllar eller förbannar Yazid ibn Mu‘awiya ibn Abi Sufyan.
Det enda en församling behöver göra är att fråga om föreläsarens ståndpunkter gällande judar, bögar och kvinnor.
Och just dessa föreläsare, som talar flytande engelska, är födda och uppvuxna i USA/UK och specifikt valda för att tala för muslimer i väst, är själva väl medvetna om vilka av deras uttalanden som är kontroversiella.

5. Men visst, säger man att man inget visste så, okej. Men då det tycks vara så lätt att göra missar så verkar det finnas behov av någon som håller koll. Imam Ali-moskén får gärna ge mig konsultationsarvode så kollar den här apostaten igenom alla de klipp med (enligt dem själva) ”intressanta föreläsningar” som de själva inte orkar kolla på. 😉

6. Ingen säger att muslimska organisationer ska älska homosexualitet. Tyck att det är perverst (och förena er åsiktsmässigt med muslimhataren Trump). Att sprida åsikten att de ska straffas med döden är däremot på en annan nivå.

7. Argumentet som AIC:s talesperson för fram är att Sekaleshfars föreläsning skedde på ett universitet, ”in an academic setting” som Sekaleshfar själv uttrycker det.[3]

Men man ska vara medveten om att man pratar på ett annat sätt på universitetet, man kanske vill förklara alla möjliga teorier för studenterna. I moskén är åhörarna annorlunda, då kanske man inte behöver gå igenom alla teorier.

Sedan när påverkas betydelsen av ett yttrande av lokalen det yttras i? Är det inte värre att säga sådant på en plats för kunskap och bildning? Är det inte tragiskt om risken för att prata om avrättning av minoriteter ökar i en akademisk miljö?

8. ”Han sa inga dåliga saker just när han var hos oss.”
Jättebra, men skulle det spela någon roll i andra sammanhang?

SDU bjuder in Ku Klux Klan-präst som sagt att straffet för exogami och ”interracial marriage” är lynchning, men ”hos oss pratade han bara om sin andra hobby filateli”.
De som närvarade säger: ”Folk tror att han är en blodtörstig, fradgatuggande red-neck, men lyssna på honom så ser du hur lugn, snäll och välformulerad han är.”

En ungdomsförening som fått statsbidrag för att ”stärka unga tjejers självförtroende” och haft samarbete med BRIS kan väl bjuda in Hans Scheike och efteråt säga: ”Men hos oss  pratade han bara om grafologi, ett ämne han är expert i.” Försök inbilla mig att ingen skulle bry sig.

–––––––

Några muslimer har delat klippet nedan på min Facebook, och verkar tro att jag inte vill dela den för ”här förklaras minsann allt”. Tvärtom, det känns som att jag kommer bidra till muslimhat genom att dela den, för jag tror att svenskar som gjorde en facepalm första gången de läste om Sekaleshfars uttalanden, lär göra en kvadrupel facepalm efter hans ”klargörande” som klargör bara en sak: Att nivån är värre än man trott.
https://www.youtube.com/watch?v=X2AVpBhKDwY

Sekaleshfar säger att även i ett muslimskt land är homosexuella ”fria” och vad de gör inom hemmets fyra väggar har ingen rätt att kommentera. Först när de har ”anal copulation in public” blir deras läggning problematiskt.

Och ändå vet vi att folk har avrättats för ”sodomi” i Iran. Menar Sekaleshfar att de hade sex på gator och torg?! Vem gör sånt –någonsin? Inte ens på pridetåget i Stockholm gör nån grövre saker än hångel till schlagermusik!

”Att folk syndar i sitt eget hem lägger ingen sig i”? Varenda iranier känner till att Pasdaran, Revolutionsgardet, rutinmässigt knackar på hemma hos folk när man misstänker att fest pågår därinne, och arresterar folk för saker som är harmlösa i Sverige.

Sekaleshfar uttrycker inte sin egen åsikt utan ”berättar bara vad islam säger” och ”förklarar dess regler”. Ej heller har han uppmanat någon att döda.

Vore det ok om jag sa att ”straffet för att tro på islam är döden”, MEN det är inte min åsikt och jag förklarar bara ”sekularismens regler”? Och jag säger bara att straffet är döden, jag säger inte ”gå och döda dem”.

Vore det okej att säga att mitt citat ”förvrängts och tagits ur sammanhang” ty ”döden är straffet”-kommentaren kom mitt i ett timlångt resonemang som förklarade följande?:

”Straffet för att tro på islam är döden MEN det gäller bara i ett ateistiskt land, där folket gett regimen mandat att styra landet enligt ateismens lagar. Så givetvis säger jag inte att muslimer ska dödas i Saudi, Iran eller andra icke-ateistiska länder.”

”Även i ett ateistland är du ’fri’ så länge du tror i det privata och inte öppet säger att du är muslim.”

”Hey, jag så är snäll att även om du öppet säger att du är muslim, men ej begår en muslimsk handling så är du ’fri’. Brottet ligger nämligen inte främst i tanke och tal utan det är den teistiska handlingen som är straffbart. Först när du ber, gör salat, sujud, ruku’, tashahhud… på [flämt, hemska tanke, nivån av skamlöshet] offentlig plats har ett brott begåtts.”

”Jag är faktiskt så snäll att inte ens  dödas du nödvändigtvis. Först om ateistiska vittnen, vars otro störts av bevittnandet av din teism uppsöker domstol, först DÅ är domaren tvungen (stackars domare) att utdela dödsstraff.

”Även då är vi inte blodtörstiga. Vi njuter inte av avrättningen. Vi utför en plikt. Vad har vi för val när vi blott utför de regler som framförts till oss via våra vördade budbärare Dawkins, Hitchens och Sturmark [må Darwin välsigna dem]?
Vi smädar inte muslimerna när vi utför denna plikt, utan vi gör det med mildhet och omtanke: Omtanke för medborgarna, för samhällets bästa, och inte minst omtanke för offren själva och för att befria dem från deras jordliga ignorans. Eftersom de tror på, och emotser, efterlivet så påskyndar vi bara deras sista färd.”

VAD SKULLE HÄNDA OM EN ATEIST SA DE HÄR SAKERNA?!

Skulle inte svenska muslimer, MED ALL RÄTTA, utbrista ”vad i helvete är det för fel på er”?!
Skulle det inte, med all rätta, bli fullkomlig OUTRAGE i media?
Skulle statliga myndigheter ens ge ett rostigt öre till en förening som bjöd in folk som sa sånt?
Skulle inte politikerna, med all rätta, reagera med kraft?

Det är som att MUCF och SST skulle ge pengar till organisation som bjöd in Fjordman, (”Islam and all those who practice it must be total and physically removed from the Western world”) att tala för svenska ungdomar. Och sedan skulle inbjudningen försvaras med att Fjordman minsann inte pratade om mångkultur utan bara om norsk historia. Och han sa bara att de ska avlägsnas från västvärlden, inte hela världen.

 

Tillägg: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ungdomsforening-tar-inte-avstand-fran-hatpredikant

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s